Customer Relationship Management (CRM) is een strategie waarmee je de klanten en contacten van jouw bedrijf kunt beheren. Het is echter veel meer dan een database, omdat je er je winstgevendheid mee kunt verbeteren als je het gebruikt als een verkoop- en marketingtool. Daarnaast kun je CRM toepassen op je volledige bedrijf, van de HR-afdeling tot je callcenter, en op die manier exact in kaart brengen wie jouw klanten zijn en wat ze nodig hebben. Gratis CRM programma’s en apps vind je gemakkelijk online.
Waarom is CRM belangrijk?
De kracht van een bedrijf zit hem in het vermogen exact in te springen op wat de klanten willen. Eigenlijk moet je ze altijd een stapje voor zijn door ze de juiste producten en/of diensten aan te bieden op het juiste moment. Dit kun je alleen doen als je je doelgroep door en door kent. Je kunt je huidige klanten het beste bestuderen door het voorgaande gedrag te analyseren, conclusies te trekken en hier direct op in te springen. Met een CRM-systeem kan je elk telefoontje, elke email, elke serviceaanvraag, alle contactgegevens en de gehele geschiedenis opslaan op één locatie. En dit in alle afdelingen en disciplines.
Direct inspringen
Kies daarom voor je zelf ook een CRM-systeem en leer over je klanten. Spring vervolgens direct in op wat je hebt geleerd door je salesteam juiste instructies te geven, door de juiste producten of diensten te promoten en door doelgerichter te adverteren.